Pechhulp met óf zonder abonnement, wat is voordeliger?

Pechhulp met of zonder abonnement

Ben je beter af met pechhulp zonder abonnement van RoadGuard of AllSecur, of kun je toch beter lid worden van de ANWB?

De tijd dat je voor pechhulp alleen terecht kon bij de ANWB is voorbij. Anno 2017 zijn er veel aanbieders waarbij je je kunt verzekeren voor pechhulp. Recentelijk zijn daar ook twee grote aanbieders bijgekomen die pechhulp bieden zonder abonnement, AllSecur on Demand en RoadGuard. Je betaalt dan alleen wanneer je pech hebt. Volgens RoadGuard en AllSecur heb je gemiddeld maar eens in de vier jaar pech en zou je beter af zijn (lees: voordeliger) dan wanneer je een abonnement hebt afgesloten voor pechhulp. Maar is dat ook zo?

Meest voorkomende pechgevallen

Om te bepalen of je beter af bent zonder abonnement is het goed om te kijken naar de meest voorkomende pechgevallen. Volgens de ANWB is dit de pech top 10:

  1. Lege accu
  2. Lekke of lege band
  3. Defecte dynamo (de accu wordt niet bijgeladen tijdens het rijden)
  4. Elektrische storing
  5. Sleutels in de auto (buitengesloten)
  6. Defecte startmotor
  7. Verkeerd getankt
  8. Kapotte lamp
  9. Defecte koppelingskabel
  10. Defecte brandstofpomp

Hieronder een aantal pechsituaties en hoe de pechdiensten daarmee omgaan.

Lege accu

Heb je bijvoorbeeld een lege accu? Dan is het belangrijk te weten wat hier de oorzaak van is. Heb je je lampen aan laten staan, dan is het een kwestie van helpen met starten en een half uurtje rijden. Bel je hiervoor RoadGuard dan ben je eenmalig € 70 kwijt en bij AllSecur € 70. Is de accu te oud of defect? Dan moet je auto getransporteerd worden naar een garage om een nieuwe accu in te laten bouwen. Dan kost het je € 125 voor het transport naar de dichtstbijzijnde garage plus de kosten voor de accu en het plaatsen hiervan.

Kijk je naar de ANWB (marktleider voor pechhulp) dan betaal je jaarlijks € 96 (Wegenwacht Standaard) en kost het je niets. Ook heeft de Wegenwacht standaard verschillende soorten accu’s bij zich en kan deze indien nodig direct vervangen worden. Je betaalt hiervoor alleen de kosten van de accu (en je krijgt 3 jaar garantie).

Lekke of lege band

Een lege band is zo opgepompt, een lekke band kan in de meeste gevallen, als het lek zich op het loopvlak van de band bevindt, worden gerepareerd. Vrijwel elke pechdienst heeft hier spullen voor bij zich. Wanneer reparatie echter niet mogelijk is en je ook geen reservewiel hebt dan zullen de meeste pechdiensten je auto naar de dichtstbijzijnde garage brengen. Daar kan dan een nieuwe band geplaatst worden. Dat transport kost je zonder abonnement € 125, daarnaast kun je niet direct je reis vervolgen.

Ben je lid van de ANWB dan kun je wel weer direct verder. De Wegenwacht heeft voor dit soort situaties verschillende reservewielen met adapters bij zich die op vrijwel alle auto’s te monteren zijn. Na gebruik kun je die gratis, in de meegeleverde zak, inleveren bij het postkantoor.

Verkeerd getankt

Verkeerd tanken komt vaker voor dan je zou denken, het staat ook niet voor niets in de top 10. Bij AllSecur ben je dan sowieso aangewezen op transport naar de dichtstbijzijnde garage (€ 125 + kosten leegpompen), dit wordt niet als standaard service aangeboden. Bij RoadGuard wordt dit wel aangeboden en word je auto ook naar een garage getransporteerd (€ 125 + kosten leegpompen).

De ANWB heeft hiervoor een installatie waarmee ter plekke de verkeerde brandstof kan worden weggepompt en je weer verder kunt met je reis. Je betaalt hiervoor wel een eenmalige bijdrage van € 35.

Tip: Start nooit je auto als je net de verkeerde brandstof hebt getankt, ook niet als het een paar liter is. Dit kan schade veroorzaken.

Kwaliteit pechhulpverlening verschilt

Aan de hand van de hierboven beschreven pechsituaties kun je afleiden dat de kwaliteit van de pechhulp verschilt. Bij de ANWB wordt het probleem in de meeste gevallen op locatie opgelost en kun je in gemiddeld 90% van de gevallen je reis weer vervolgen. De ANWB heeft hiervoor ook eigen getrainde mensen in dienst en veel specialistische apparatuur aan boord. AllSecur heeft 3 services, starthulp, reparatie en transport. RoadGuard benoemt er meer, maar dat zal ongeveer op hetzelfde neerkomen. Bij de meest voorkomende problemen zullen de pechdiensten zonder abonnement je kunnen helpen, al zal het vaker voorkomen dat dit in de garage moet gebeuren en je hiervoor transportkosten moet betalen. Zeker als je probleem wat specifieker en niet alledaags is.

Leeftijd en merk auto spelen een rol

Dat pech minder voorkomt bij nieuwe auto’s mag geen verrassing zijn. Het is dan ook niet verrassend dat je bij pechhulp verzekeraars zoals Allianz of Centraal Beheer jaarlijks veel minder betaalt voor auto van 0 tot 4 jaar oud dan een auto van 15 jaar oud. Ter illustratie, voor een auto van 3 jaar oud betaal bij bij Allianz € 54,95 voor Pechhulp Nederland inclusief woonplaatsservice en vervangend vervoer. Bij Centraal Beheer is dat zelfs € 38,72 voor een auto tot 5 jaar oud. Als je dan eens in de 4 jaar pech hebt dan komt dat bedrag aardig in de buurt van wat je zou betalen voor 1 keer pechhulp zonder abonnement.

Anders wordt het als je een oudere auto hebt, van tussen de 10 en 15 jaar oud. De kans op pech neemt dan toe, evenals de prijs bij de verzekeraars. Zo ben je in dat geval jaarlijks bij Centraal Beheer € 118 kwijt en bij Allianz € 105 (12 – 16 jaar oud). Omdat de ANWB, in tegenstelling tot de verzekeraars, persoonsgebonden is, betaal je per jaar hetzelfde bedrag (€ 96 voor pechhulp NL Standaard). Ongeacht de leeftijd van de auto. Zou je met je oudere auto eens in de twee jaar pech hebben dan ben je hiermee € 192 kwijt in tegenstelling tot € 125 voor pechhulp zonder abonnement.

Ook speelt het merk van de auto een belangrijke rol en kans op pech. Een Wegenwachter vertelde me ooit dat de reden dat hij zoveel werk had was omdat er Franse auto’s bestaan. Destijds reed ik een Citroën Xantia waarvan de koppelingskabel was gebroken, dit was met plastic bevestigd en had de tand des tijds niet doorstaan. Maar dat terzijde. De cijfers illustreren dit in ieder geval, Renault en Citroën prijken meestal bovenaan de lijstjes van pechgevoelige auto’s.

Persoonlijke voorkeur

Waar je uiteindelijk voor kiest, pechhulp met of zonder abonnement, heeft naast het merk dat je rijdt en de leeftijd van je auto vooral te maken met persoonlijke voorkeur. Vind je het geen probleem om (een klein) risico te lopen op pech en daarmee mogelijk kosten uit te sparen? Sluit dan vooral geen pechhulp abonnement af en gebruik pechhulp on demand als dat nodig is. Ga je voor zekerheid en wil je kwalitatief goede pechhulp? Ga dan voor de ANWB, die helpt je in 90% van de gevallen direct weer op weg. Dit zijn twee uitersten want er zijn nog veel meer mogelijkheden.

Veel keuze -> maak een vergelijk

Zo zou je ook voor Bosch Car Service Pechhulp kunnen kiezen, kost je € 54 per jaar voor een auto tot 9 jaar oud inclusief Europadekking, vervangend vervoer en woonplaatsservice. Moet je wel je onderhoud laten doen bij Bosch Car Service. Of een soort van tussenoplossing met blijdatikrij.nl, daarmee betaal je € 29,95 per jaar + € 60 per pechgeval en ben je met het hele gezin lid. En zo zijn er nog veel meer mogelijkheden met dito voorwaarden per pakket. Welke het beste bij jou past? Vul je kenteken, leeftijd en voorkeuren in op onze vergelijkingspagina en je ziet direct welke aanbieder/pakket het meest voordelig is en welke services je kunt verwachten.

Al met al valt dus niet aan te wijzen of pechhulp met of zonder abonnement voordeliger is omdat elke situatie te verschillend is.

Tags: , , , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *